Wielokrotnie spotkaliście się z pewnością z pojęciem, jakim jest UX. Nie każdy jednak wie, co dokładnie ono oznacza i w jakich sytuacjach ma znaczenie. Znaczenie UX w kontekście korzystania ze stron, a co za tym idzie – także w kontekście pozycjonowania, jest niemalże tak samo duże, jak w przypadku fraz kluczowych. Warto jednak podkreślić, że UX stosowane jest nie tylko w przypadku stron internetowych, ale także – a może zwłaszcza przede wszystkim – w przypadku najróżniejszych aplikacji mobilnych. Czym jednak jest UX oraz dlaczego jest tak ważne? Na te pytania, a także wiele innych związanych z tym pojęciem, odpowiedź znajdziecie w naszym poniższym artykule.
Co to jest UX?
Skrót “UX” pochodzi od dwóch angielskich słów, tworzących wyrażenie: user expirnience. Gdybyśmy mieli to przetłumaczyć dosłownie na język polski, można byłoby powiedzieć, że pojęcie to oznacza “doświadczenie użytkownika”. Istota UX wcale nie jest daleka od tego dosłownego tłumaczenia. UX to przede wszystkim dopasowanie najróżniejszych produktów czy usług – w tym także stron internetowych czy aplikacji – w taki sposób, aby korzystanie z nich nie było dla użytkownika męczące, tylko przyjemne i intuicyjne.
Podstawą, jeśli chodzi o UX, jest bycie zorientowanym na potrzeby użytkownika, który docelowo będzie korzystał z wybranego produktu czy usługi. Wiedząc, dla kogo coś tworzymy, jesteśmy w stanie łatwiej i przede wszystkim lepiej dopasować produkt do potrzeb klienta. W pewnym sensie UX jest niewypowiedzianym stwierdzeniem, które w handlu jest obecne już od dawna, a mianowicie: klient nasz pan. Tworząc aplikację dla kierowców, uwzględniamy to, w jakich sytuacjach będzie ona użytkowana. Tworząc stronę internetową dla miłośników psów, zwracamy uwagę na dostępność najważniejszych treści i to, aby znalazły się one w najbardziej dogodnym i widocznym dla użytkownika miejscu. Dzięki temu produkty czy usługi cieszą się dobrymi opiniami klientów, a co za tym idzie – generują zyski.
Co ma znaczenie w UX?
Wiemy już, czym dokładnie jest UX i na co wpływa. Warto zatem przejść krok dalej i dowiedzieć się, które elementy produktu – strony czy aplikacji – są brane pod uwagę przy jego wdrażaniu. W zasadzie moglibyśmy śmiało odpowiedzieć jednym zdaniem i wcale nie byłoby ono błędne, a zdanie to brzmiałoby: W UX ma znaczenie dosłownie wszystko.
Wygląd aplikacji lub strony, kolorystyka, ułożenie interfejsu, sposób ładowania zakładek czy podstron… Można wymieniać w nieskończoność. Wszystkie te elementy są niezwykle istotne, kiedy do danego produktu lub usługi wdrażamy UX. Nie należy jednak zapominać o najważniejszym z nich, a mianowicie: dopasowaniu danego produktu lub usługi do najróżniejszych urządzeń.
Tablet, telefon, komputer – to wszystko musi działać
Poza intuicyjnym rozmieszczeniem poszczególnych elementów strony/aplikacji, doborem kolorystyki i ogólnym designem danego produktu, w UX niezwykle ważne jest to, aby był on kompatybilny z najróżniejszymi urządzeniami, na których będzie użytkowany. Najprościej rzecz ujmując, sprowadza się to do tego, że dana strona lub aplikacja musi dobrze wyglądać, a przede wszystkim działać na komputerze, smartfonie, tablecie czy jakimkolwiek innym urządzeniu, na którym zostanie uruchomiona..
Dlaczego UX ma znaczenie?
UX odpowiada za intuicyjną obsługę danego produktu lub usługi – nie ma znaczenia, czy to będzie aplikacja, czy strona internetowa, czy gra. W sytuacji, w której chcemy, aby nasz produkt lub usługa cieszyły się dużym zainteresowaniem klientów – czyli dobrze się sprzedawały, niezbędne jest zadbanie o każdy, nawet najmniejszy detal jego działania. Ważne jest to, aby to dosłowne “doświadczenie użytkownika” było jak najlepsze. Właśnie dlatego zanim produkt zostanie wypuszczony do sprzedaży, przeprowadzane są jego testy.
Testowane jest wszystko – od wyglądu i kolorystyki, poprzez intuicyjność obsługi, aż po dopasowanie do najróżniejszych nośników. Testy takie niejednokrotnie wymagają czasu. W dużej mierze właśnie z tego względu zdarza się, że na ulubioną grę czy aplikację musimy nieco poczekać. Wiele zależy od tego, jak idą prace UX developerów, ale też i od tego, co dokładnie jest do optymalizacji i poprawy.
Należy jednak podkreślić to, że odpowiednio zoptymalizowany produkt, dopasowany pod konkretnego odbiorcę, przyjmie się bardzo dobrze, a co za tym idzie – będzie generować zysk dla firmy. Nie ma się zatem czemu dziwić, że współcześnie nad finalną wersją produktu czy usługi pracują nie tylko informatycy, programiści czy graficy, ale też właśnie UX developerzy.