WordPress jest obecnie najpopularniejszym, darmowym systemem zarządzania treścią (CMS). To program przeznaczony do tworzenia i prowadzenia stron internetowych oraz blogów bez znajomości kodowania. Jego największą zaletą jest prosta i intuicyjna obsługa. Twórcy WordPressa stworzyli go z myślą o osobach prowadzących blogi, jednak bardzo szybko zyskał zastosowanie, jako narzędzie do tworzenia witryn internetowych. Obecnie program ten bardzo się rozwinął i został wzbogacony o wiele darmowych dodatków w postaci np. wtyczek. Oczywiście są dostępne płatne szablony i dodatki, ale nie ma konieczności korzystania z nich. Ponadto ma wiele zalet, które dyskwalifikują inne oprogramowania do tworzenia witryn internetowych.
Jak działa WordPress i czym jest w swej istocie?
WordPress jest programem darmowym i wszechstronnym. Za jego pomocą można stworzyć bloga, stronę internetową, sklep internetowy i portal informacyjny. Można korzystać z niego w dowolnym celu – zarówno prywatnym jak i zarobkowym. Oprogramowanie pozwala na prowadzenie analizy jego działania oraz na wprowadzanie konfiguracji i modyfikacji według własnego uznania. Oprogramowanie WordPressa działa w oparciu o MySQL, PHP, HTML, CSS i JavaScript, mimo to użytkownik nie musi znać tych języków programowania. Oprogramowanie to jest dedykowane właśnie osobom bez znajomości kodowania. Obsługa programu jest prosta i intuicyjna, a stworzenie profesjonalnej strony zajmuje około godziny. Ponadto stworzone strony są responsywne, co oznacza, że dostosowują się do urządzeń mobilnych, na których są wyświetlane. Warto zaznaczyć, że WordPress działa w języku polskim, co eliminuje barierę językową.

Wtyczki SEO do WordPressa – to może się przydać!
Chcąc samodzielnie zoptymalizować stronę i poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google, w pierwszej kolejności należy użyć podstawowych wtyczek SEO do WordPressa.
- Yoast SEO jest najpopularniejszą wtyczką SEO do WordPressa. Pozwala ona na stworzenie mapy strony, ustawianie tytułów i meta tagów, a także umożliwia analizę występowania słów kluczowych i konfigurowanie plików najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania. Wtyczka jest bardzo intuicyjna w obsłudze, ma przyjazny interfejs i działa w języku polskim.
- Squirrly SEO to wtyczka która jest SEO-asystentem, pomagającym w tworzeniu zoptymalizowanych tekstów. Po wprowadzeniu słów kluczowych i rozpoczęciu pisania tekstu wtyczka na bieżąco podsunie swojej sugestie. Jedynym minusem jest fakt, że niektóre funkcje nie są dostępne w wersji darmowej, jednak nawet w podstawowej wersji może okazać sie niezwykle przydatna.
- The SEO Framework jest wtyczką, która bardzo ułatwia życie osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem. Działa podobnie jak Yoast, ale została okrojona o te funkcje, z których użytkownik początkujący prawdopodobnie i tak by nie skorzystał. Wtyczka ma przyjazny interfejs, który sugeruje użytkownikowi, co ten może jeszcze poprawić na danej podstronie.
- Rank Math to wtyczka, która staje się coraz bardziej konkurencyjna w stosunku do Yoast. Jej ogromną zaletą jest prosta i intuicyjna obsługa. Ustawienia domyślne wtyczki są wystarczające dla większości stron. Pozwala ona także na optymalizację każdej podstrony pod 5 słów kluczowych oraz na śledzenie rankingu fraz w Google.
- All in One SEO Pack jest wtyczką, która konfiguruje się automatycznie, co sprawia, że nawet początkujący użytkownicy mogą z niej korzystać. All in One pozwala zmieniać i optymalizować dowolne elementy strony, a narzędzie analizy dostarcza wskazówek jak przeprowadzić bardziej zaawansowane działania na stronie. Przeprowadzając optymalizacje pod kątem słów kluczowych wtyczka podpowie dodatkowe frazy.

Wtyczki SEO to bardzo przydatne narzędzia dla osób rozpoczynających swoją przygodę z pozycjonowaniem. Ustawienia domyślne wtyczek pozwolą na wystarczającą optymalizację strony w pierwszej fazie działań SEO. Nieoceniona jest tutaj wtyczka All in One, która pozwala zaoszczędzić czas na aktualizację narzędzi odpowiedzialnych za poszczególne funkcje.
Linkowanie wewnętrzne – idziemy dalej!
Jednym z podstawowych elementów procesu pozycjonowania jest linkowanie wewnętrzne podstron w obrębie witryny internetowej. Polega ono na dodawaniu na podstronach internetowych linku prowadzącego do innej podstrony danego serwisu. Linki umieszczane wewnątrz struktury strony mają za zadanie przekazywać robotom Google informację, aby podążały za podlinkowanymi podstronami.
Najpopularniejszymi rodzajami linków wewnętrznych są:
- linki w menu kategorii,
- linki w artykule blogowym,
- linki w opisie kategorii/podkategorii,
- linki w boksach,
- linki w breadcrumbs,
- w stopce.

Linki w menu kategorii są to hiperłącza prowadzące do konkretnej kategorii lub podkategorii. Linki, które umieszczono w menu powinny być także w kodzie strony.
Linki w artykule blogowym umieszczane są na własnym blogu, w artykułach, które dortyczą tematyki związanej ze stroną. Odsyłają one do konkretnych podstron na naszej witrynie. Linkując między wpisami blogowymi warto linkować także między starszymi i nowymi artykułami. Prowadząc działania związane z pozycjonowaniem własnej strony internetowej, warto równolegle prowadzić bloga. Właśnie na nim zamieszczamy linki prowadzące do naszej strony i podstron. Ponadto ważne jest, aby blog był prowadzony przez nas w sposób rzetelny i regularny, ponieważ generuje to ruch użytkowników i przyciąga potencjalnych odwiedzających do naszej strony lub klientów do sklepu internetowego. Ważne jest, aby na blogu zamieszczać porady, wiadomości i inne przydatne dla użytkowników treści stanowiące uzupełnienie i rozszerzenie tematyki będącej główną osią naszej strony lub prowadzonej działalności.
Linki w opisie kategorii/podkategorii mają za zadanie ułatwić poruszanie się po stronie, zachęcając do przechodzenia między podstronami. W konsekwencji użytkownik dłużej pozostaje na stronie coraz bardziej zagłębiając się w jej zawartość.
Linki w boksach są linkami klikalnymi w formie boksu np. Więcej od producenta…, Więcej z kategorii… , Inni użytkownicy oglądali również…,
Linki w breadcrumbs umieszcza się na stronie, która posiada nawigację. Pozwalają one ocenić użytkownikowi, w jakim miejscu na stronie się znajduje. Warto zadbać o to, aby cała ścieżka zawierała klikalne linki z wyjątkiem strony na której aktualnie znajduje się użytkownik. Ta powinna zostać tekstem.
Linki w stopce kierują zwykle do informacji przydatnych użytkownikowi, jak kontakt, regulamin, o nas itp. Umieszcza się je zwykle na wszystkich podstronach, co ma bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie samych podstron.
Bez względu na to na jaki rodzaj linkowania się zdecydujemy, ważne, aby było one różnorodne. Trzeba pamiętać, że chcąc pozycjonować stronę na daną frazę, umieszczenie linku wewnętrznego z kotwicą „tutaj” na nic się nie przyda. Linki wewnętrzne stanowiące frazy kluczowe zwiększą nasze szanse na wypozycjonowanie serwisu na daną frazę. Warto także dodawać linki w odmianach i synonimach naszej frazy. Linkowanie wewnętrzne powinno być nieodłącznym elementem strategii SEO dla każdego posiadacza strony internetowej lub sklepu internetowego.
Linki przychodzące, czyli zwiększaj moc swojej domeny!
W celu zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google należy także zadbać o pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych, przekierowujących na naszą witrynę lub jej podstrony. Dobrze zbudowane linkowanie zewnętrzne jest sygnałem dla algorytmów Google, że nasza strona posiada wartościowe zasoby, warte polecenia. Budowanie linków, zwane link buildingiem, wymaga czasu i polega na pozyskiwaniu hiperłączy z innych witryn internetowych do własnej. Jego podstawą jest tworzenie wartościowych treści, do których inne witryny zechcą odsyłać swoich użytkowników. Wartościowe linki powstają więc w sposób naturalny, ale mogą też powstawać w wyniku działań marketingowych. Jeśli nasza strona będzie zawierała interesującą i przydatną treść np. stanowiąc przewodnik po jakimś zagadnieniu, inne strony zechcą odsyłać odbiorców do tej treści, co w naturalny sposób pozwoli na pozyskanie linków. Pozyskanie linków nie jest głównym zadaniem tworzenia wartościowych treści, ale jest konsekwencją tego właśnie działania. Budowanie linków właśnie w ten sposób należy postrzegać – jako coś, co łączy się z innymi działaniami.

Należy pamiętać o tym, że nie wszystkie linki są sobie równe. Google nie bierze pod uwagę tylko liczby linków, ale także jakość stron, z których te linki pochodzą. Dobrze, aby strony te miały dobre wskaźniki SEO. Jeśli linki pochodzą ze słabych stron internetowych, algorytm Google może uznać, że pozycjonowana witryna korzysta z technik manipulacji, co zwykle prowadzi do drastycznych spadków jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto wyższą wartość mają linki umieszczone w początkowej części strony.
Frazy kluczowe – ich dobór jest kluczowy dla SEO!
W pozycjonowaniu własnej witryny lub sklepu internetowego należy szczególnie zwrócić uwagę na wybór słów kluczowych, które mają ogromny wpływ na cały proces pozycjonowania. Słowa kluczowe są to hasła lub wyrażenia wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę internetową. Dzięki słowom kluczowym treści publikowane na stronach internetowych mogą być precyzyjnie dobrane do preferencji użytkowników. Ważne jest, aby treści, publikowane na naszej witrynie były atrakcyjne zarówno dla użytkowników jak i dla robotów Google, w związku z czym muszą być one nasycone frazami kluczowymi.

Nasycenie tekstów frazami kluczowymi to określona (zwykle wysoka) częstotliwość pojawiania się danych fraz w treści. Dzięki nim algorytm Google oceni naszą stronę jako tematyczną i posiadającą treści wysokiej użyteczności, co poprawi jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj o bezpieczeństwie – certyfikat SSL to już standard!
Chcąc samodzielnie pozycjonować stronę internetową lub sklep należy pamiętać także o certyfikacie SSL. Jest to uniwersalny protokół sieciowy służący do zabezpieczenia połączeń internetowych. Został on przyjęty jako standard szyfrowania na stronach www. Zapewnia on poufność transmisji danych przesyłanych przez Internet. Za pomocą tego protokołu można szyfrować dane poczty internetowej, stron www, serwerów FTP, bankowości elektronicznej itp. Jeśli nasza witryna posiada certyfikat SSL algorytmy Google uznają ją za bezpieczną i wiarygodną, świadczy to także o prestiżu marki, którą reprezentuje nasza strona.

Pozycjonowanie strony to żmudny i długotrwały proces, dlatego jeśli nigdy wcześniej się z tym nie zetknęliście, warto jest powierzyć te działania doświadczonej agencji SEO, która fachowo i kompleksowo zajmie się promocją witryny w sieci. Nasi eksperci z pewnością doradzą Państwu w kwestii kluczowych działań: BEZPŁATNA KONSULTACJA STRATEGICZNA SEO