CMS – ten skrót powinien znać każdy, kto posiada własną stronę lub myśli o jej założeniu. W praktyce bardzo często wiemy, do czego służy CMS, jednak kiedy przychodzi do wyjaśnienia skrótu – nie jesteśmy w stanie podołać temu zadaniu. CMS – najprościej rzecz ujmując – jest skrótem od angielskiego terminu Content Manager System, co oznacza system do zarządzania treścią na naszej stronie. Zarządzanie treścią, czyli dosłownie wszystkim, co publikujemy – opisem strony, metatagami title, description, jak również treściami, które są umieszczane bezpośrednio w witrynie – opisami produktów, artykułami blogowymi itp. 

CMS – dlaczego jest tak ważny przy tworzeniu strony internetowej?

Dlaczego CMS jest kluczowy do stworzenia sprawnie działającej strony? Chodzi przede wszystkim o to, aby używać do jej tworzenia narzędzia możliwie najbardziej intuicyjnego w obsłudze i zapewniającego możliwość zmian na jak największej ilości obszarów przynależących do danej strony. Według badań, które przeprowadziło w3techs.com, aż 6 na 10 stron internetowych korzysta właśnie z najróżniejszych systemów CMS. Nie ma się czemu dziwić – poza intuicyjną obsługą, to właśnie CMS posiada możliwości gromadzenia użytkowników, ich logowania do określonych obszarów, instalowania funkcjonalnych wtyczek. Daje on też możliwość “ustawienia strony” wedle naszych indywidualnych preferencji nawet laikowi – głównie za sprawą bardzo dużego wyboru szablonów czy możliwości budowania bloków strony przy pomocy edytorów wizualnych, np. Elementor lub DIVI w przypadku WordPressa.

Najpopularniejsze systemy CMS

Nie jest tak, że dysponujemy jednym systemem CMS.Obecnie wyróżnia się 4 najpopularniejsze CMS-y, a są to:

  • WordPress, 
  • Joomla!
  • PrestaShop,
  • Drupal.

Każdy z nich, ma pewne cechy charakterystyczne, jak również określone możliwości, które daje użytkownikom. Sprawdźmy, czym dokładnie się od siebie różnią i który z nich jest obecnie najpopularniejszy.

WordPress – czym się charakteryzuje?

Nie ma co ukrywać – postawienie strony na WordPressie jest obecnie zdecydowanie najprostszym zadaniem. Wynika to przede wszystkim z intuicyjności obsługi tego CMS’a. Ponadto, to właśnie CMS WordPress ma zdecydowanie najwięcej darmowych szablonów. Poziom trudności obsługi tego systemu klasyfikowany jest jako “amateur”, czyli przeznaczony nawet dla tych osób, które chcą same zbudować swoją stronę. Warto także zwrócić uwagę na ilość wtyczek, które są dedykowane WordPressowi – ich liczba sięga blisko 30 tysięcy. Ostatecznym potwierdzeniem tego, że to właśnie WordPress jest najpopularniejszym CMS’em jest liczba jego pobrań w ciągu jednego tygodnia, która sięga ponad miliona. 

Joomla! – poznaj jej zalety

Drugim systemem CMS, który także często jest wykorzystywany przy budowie stron, jest Jooomla!. Ten system dedykowany jest przede wszystkim dla stron o bardzo dużym ruchu. Podobnie jak WordPress, jest to bardzo intuicyjny w obsłudze system CMS, aczkolwiek wymaga nieco większej wiedzy od webmastera. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zanim pojawił się WordPress, osoby chcące zbudować swoją stronę, korzystały głównie z Jommli!. Pozwala ona na indywidualne dopasowanie parametrów i wyglądu strony. Obecnie zarówno ilość wtyczek dedykowanych dla tego systemu, jak również darmowych szablonów, jest znacznie mniejsza niż w przypadku WordPressa – analogicznie: jest to blisko 10000 wtyczek oraz około 1000 szablonów. 

PrestaShop – dla jakich stron jest najlepszy?

Kiedy planujemy założenie własnego sklepu internetowego, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie do tego celu CMS PrestaShop. Największą zaletą, jeśli chodzi o PrestaShop, jest dość szybka możliwość taniego stworzenia sklepu, który jest w pełni funkcjonalny i przyjazny użytkownikowi. Z naszego doświadczenia wynika również, że sklepy na PrestaShop bardzo dobrze się pozycjonują – zarówno te, które mają kilkadziesiąt produktów, jak i te z wielotysięcznym asortymentem. Z CMS PrestaShop współcześnie korzysta bardzo wiele renomowanych marek. 

Drupal – kiedy z niego skorzystać?

Drupal to zdecydowanie najmłodszy z omawianych tutaj systemów CMS. Nie oznacza to jednak, że nie dorównuje kroku swoim starszym konkurentom – jest wręcz przeciwnie. Paradoksalnie, może on w bardzo niedługim czasie przebić swoją popularnością WordPressa. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest bardzo dużo, jednakże najważniejszą z nich jest intuicyjność obsługi oraz jej niezwykle duża elastyczność. Mówiąc potocznie, za pomocą tego systemu CMS jesteśmy w stanie z naszą stroną zrobić dosłownie wszystko. System Drupal sprawdzi się idealnie w przypadku strony, na której ruch jest bardzo duży, co wcale nie oznacza zastosowania go w przypadku małej firmy. Tym, co jest jednak zdecydowanie najważniejsze w przypadku CMS Drupal, to fakt, że administrowanie tym systemem nie wymaga znajomości programowania. 

Podsumowanie – jaki CMS wybrać?

Podstawą, jeśli chodzi o wybór odpowiedniego dla nas systemu CMS jest określenie profilu naszej strony. W przypadku, jeśli ma to być sklep internetowy – zalecany jest PrestaShop. Dla stron o małym i średnim natężeniu ruchu odpowiedni będzie zarówno WordPress jak i Drupal. Przy założeniu, że nasza strona ma być nie tylko bardzo rozbudowana ale też i przewidywane jest jej duże obciążenie – doskonałym rozwiązaniem jest Joomla!. Wybór jest dość duży, a każde z prezentowanych rozwiązań, jeśli chodzi o systemy CMS ma bardzo konkretne cechy, które sprawiają, że sprawdzi się on idealnie w konkretnym rodzaju strony.