Pozycjonowanie własnego sklepu internetowego jest obecnie koniecznością, jeśli rzeczywiście chcemy rozwijać swój biznes i jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży oferowanych przez nas towarów lub usług. Warto jednak te działania podejmować bardzo rozważnie. Pozycjonowanie sklepu WooCommerce jest niezwykle intuicyjne – oczywiście przy założeniu, że wiemy, jakie działania należy przedsięwziąć i na co zwrócić szczególną uwagę. W naszym poniższym artykule przybliżymy wam cały proces pozycjonowania sklepu WooCommerce oraz wyjaśnimy kilka niezwykle ważnych pojęć, które są z tym związane. 

Co to jest WooCommerce?

Pierwszą i najważniejszą kwestią, od której trzeba zacząć, jest samo zdefiniowanie Woocommerce. Czym zatem jest popularne Woo? Najprościej rzecz ujmując, WooCommerce jest tak naprawdę darmową wtyczką e-commerce dedykowaną dla jednego z najpopularniejszych systemów CMS, którym jest WordPress. WordPress jest systemem bardzo intuicyjnym w obsłudze, a ponadto jest w pełni kompatybilny z najróżniejszymi wtyczkami czy aplikacjami, które mają za zadanie np. wspierać działania pozycjonerskie. 

Woocommerce to jeden z najbardziej popularnych systemów e-commerce

WooCommerce pozwala zatem na stworzenie sklepu internetowego na platformie WordPress lub też przekształcenie już istniejącej strony w sklep internetowy i to bez większego wysiłku. Możemy też – oczywiście wedle naszych własnych potrzeb – dodać do istniejącej już strony wtyczkę WooCommerce i tym samym, w obrębie jednego systemu, prowadzić zarówno sklep oraz np. stronę firmową. Warto także podkreślić, że poza niezwykłą intuicyjnością obsługi WooCommerce nie generuje wysokich kosztów utrzymania, natomiast potrafi generować bardzo duże zyski pochodzące ze sprzedaży produktów lub usług. 

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu WooCommerce?

Zanim zaczniemy pozycjonowanie sklepu WooCommerce, musimy wiedzieć, jakie działania koniecznie należy wdrożyć w pierwszej kolejności. Mowa oczywiście o zaprojektowaniu wyglądu strony w taki sposób, aby była ona jak najbardziej wygodna i intuicyjna w obsłudze dla użytkownika oraz o jej odpowiedniej optymalizacji. Te dwie czynności – choć są czymś zupełnie różnym od siebie – są także ściśle ze sobą powiązane.

UX w każdej witrynie ma duże znaczenie dla długości wizyt czy konwersji

 

Wygląd sklepu WooCommerce – dlaczego ma znaczenie?

Podstawą, jeśli chodzi o zapewnienie rentowności sklepu WooCommerce i tym samym generowanie na nim odpowiedniego ruchu i sprzedaży, jest zadbanie o łatwą dostępność produktów. To jednak nie wszystko. Niezwykle istotne są przyjazne linki. W przypadku WooCommerce możemy to bardzo łatwo, a w dodatku samodzielnie zrobić. Wystarczy, że wejdziemy w Ustawienia, a następnie poszukamy zakładki o nazwie “Bezpośrednie odnośniki”. W tym panelu możemy samodzielnie stworzyć wygląd danego linku w taki sposób, aby był on nie tylko jasny i czytelny dla użytkownika, ale także dla algorytmu Google.

Meta tagi dla WooCommerce – dlaczego są takie ważne?

Stworzenie przyjaznych linków to zaledwie początek drogi, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu WooCommerce. Kluczowe w tym przypadku są także meta tagi, które również możemy samodzielnie wdrożyć. Mowa oczywiście o title i description, które znacząco wspomagają proces pozycjonowania nie tylko sklepu WooCommerce, ale każdej innej strony. 

Dział ustawień w WordPressie warto znać na pamięć

Meta tagi możemy dodać samodzielnie – podobnie jak ma to miejsce w przypadku przyjaznych linków. Wtyczka WooCommerce posiada odpowiednią zakładkę w swoich ustawieniach, w której możemy umieścić meta tagi. W przypadku, jeśli korzystamy z dedykowanej dla WP wtyczki – np. Yoast SEO, od razu widzimy miejsce, w którym należy umieścić title i description. Co więcej – w przypadku, jeśli nie dodamy odpowiednich – czyli dopasowanych do fraz kluczowych meta tagów, wtyczka wskaże nam, że wymagane jest ich dodanie, aby treść była pozytywnie oceniona przez wyszukiwarki. 

Optymalizacja sklepu WooCommerce – na czym polega?

Podstawą, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu WooCommerce, jest optymalizacja kategorii oraz opisów produktów. Nie chodzi tylko i wyłącznie o to, aby były one umieszczone w sposób widoczny dla użytkownika czy aby można było intuicyjnie dokonać ich zakupu. Bardzo ważne jest także to, aby opisy – zarówno kategorii jak i produktów, zawierały konkretne informacje i były unikalne. Oczywiście muszą też zawierać dobrane wcześniej frazy kluczowe w odpowiednim zagęszczeniu. Można tym samym śmiało powiedzieć, że jeśli mówimy o pozycjonowaniu sklepu WooCommerce, to działania optymalizacyjne w ramach treści dotyczą przede wszystkim opisów kategorii i produktów. Warto w tym kontekście wspomóc działania optymalizacyjne profesjonalnymi narzędziami – np. Surferem SEO, który porównując naszą treść z konkurencyjnymi sklepami wskaże, co należy poprawić w opisach kategorii i produktów, nagłówkach etc.

Profesjonalne narzędzie pomoże w optymalizacji treści kategorii i produktów

Oczywiście nie oznacza to, że mamy pominąć takie aspekty optymalizacji, jak chociażby czas ładowania strony czy zdjęć- dla SEO znaczenie ma wiele elementów. Nie można przy tym zapominać, że w przypadku sklepu internetowego, wygląd – czyli jakość zdjęć produktów – jest niezwykle ważny. Powinny mieć one jak najlepszą jakość, jednakże taką, która w żaden sposób nie rzutuje na prędkość ich załadowania, np. w formacie webp. 

Yoast SEO – darmowa wtyczka do sprawdzenia treści pod kątem SEO

Yoast SEO jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na wykonaniu wielu działań z zakresu pozycjonowania samodzielnie. Ta darmowa wtyczka nie tylko wskaże nam to, czy wpisana przez nas treść jest odpowiednia do pozycjonowania sklepu – czyli, czy zawiera frazy kluczowe w odpowiednim zagęszczeniu – ale też zwróci uwagę na optymalizację grafik czy zdjęć, a także na dodanie odpowiednich meta tagów.

Yoast SEO jest bardzo intuicyjne w obsłudze – jakość tekstu oraz to, czy jest on dopasowany pod wskazane frazy kluczowe, pokazywana jest za pomocą sygnalizatora świetlnego. Jeśli wszystkie jego elementy są koloru zielonego, możemy śmiało stwierdzić, że nasz opis produktu lub kategorii jest dobry. 

Czas ładowania strony – dlaczego ma znaczenie?

Pod pojęciem optymalizacji strony internetowej zawiera się także optymalizacja jej technicznych aspektów, w tym przede wszystkim czasu ładowania. Sami doskonale wiecie, że im dłużej trwa ładowanie strony, tym częściej ją opuszczamy. Według najnowszych standardów optymalny czas załadowania pełnej strony – w tym także i zdjęć, produktów czy innych elementów – nie powinien przekraczać 2,5 sekundy. Po tym czasie użytkownik najczęściej rezygnuje z odwiedzenia witryny. Właśnie z tego względu dobrze jest zadbać o to, aby nasza strona ładowała się odpowiednio i to nie tylko na desktopie, ale też i na innych urządzeniach – smartfonach, tabletach czy dużych monitorach. Co zatem wpływa bezpośrednio na to, jak długo ładuje się strona naszego sklepu? Wymienić możemy tutaj kilka czynników, a są nimi:

  • niewłaściwa (nieodpowiednio dopasowana) jakość grafik i zdjęć,
  • nadmierna liczba wtyczek (nierzadko zbędnych),
  • zbyt skomplikowany, wyróżniający się wieloma niepotrzebnymi elementami, interfejs sklepu,
  • nadmierna liczba animacji czy slajderów.

Prędkość strony można sprawdzić za pomocą narzędzia Google PageSpeedInsights

Można zatem powiedzieć, że kiedy projektujemy wygląd sklepu internetowego WooCommerce, bardzo ważne jest to, aby nie tylko był on estetyczny, ale też możliwie jak najmniej skomplikowany. 

Certyfikat SSL – czym jest i dlaczego jest tak ważny?

W przypadku pozycjonowania sklepu WooCommerce niezwykle istotny jest certyfikat SSL. Certyfikat SSL, najprościej rzecz ujmując, określa to, czy strona jest dla użytkownika bezpieczna, czy też nie. Użytkownik po wpisaniu konkretnego adresu, w oknie url, widzi zieloną kłódkę, która oznacza, że strona jest bezpieczna – czyli posiada certyfikat SSL. Innym sposobem na to, aby sprawdzić, czy na stronie został zainstalowany certyfikat SSL, jest zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób wygląda jej adres – strony z aktualnym certyfikatem, rozpoczynają się od https://nazwastrony.pl. Innymi słowy, jeśli otworzymy wybrany sklep internetowy i zobaczymy przy nim albo symbol kłódki, albo “https”, możemy być pewni, że dana witryna posiada aktualny certyfikat SSL i jest ona dla nas w pełni bezpieczna. 

Czy warto poddać sklep testom UX?

Ostatnią, choć wcale nie najmniej istotną kwestią, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu WooCommerce, jest poddanie danej witryny testom UX. Czym jednak jest UX? To nic innego, jak skrót dla określenia User Experience. Działaniem UX developerów – bo to oni wykonują tego rodzaju działania – jest sprawdzenie, czy strona jest przyjazna dla użytkownika. W praktyce oznacza to sprawdzenie każdego elementu: poczynając od wyglądu, grafik, poprzez określenie, czy interfejs jest wygodny i intuicyjny, sprawdzenie treści, aż po dopasowanie jej pod kątem najróżniejszych urządzeń, na których strona będzie otwierana.

Sporą część działań SEO na Wocommerce możesz wykonać samodzielnie

Celem działań UX developerów jest przede wszystkim zadbanie o to, aby doświadczenie użytkownika odwiedzającego stronę i korzystającego z niej, było jak najlepsze. Współcześnie UX jest już standardem, jeśli chodzi o prowadzenie działań z zakresu pozycjonowania. Powstało nawet specjalne określenie takich działań: SXO – obejmuje ono bowiem zarówno działania SEO, jak i UX.

Podsumowanie

Pozycjonowanie sklepu WooCommerce jesteśmy w stanie w dużej mierze wykonać samodzielnie – praktycznie połowę działań możemy wykonać sami. Warto jest jednak wiedzieć, że aby rzeczywiście mówić o realnych efektach pozycjonowania, trzeba zadbać także o wsparcie specjalistów – ekspertów SEO, grafików czy chociażby UX developerów, bowiem na proces pozycjonowania składają się nie tylko działania optymalizacyjne, ale także link buildingowe. W tym zakresie działanie samodzielne jest już bardziej skomplikowane i warto zadbać o pomoc fachowca. To, co jednak należy z całą mocą podkreślić to fakt, że WordPress, a co za tym idzie – WooCommerce, są jednymi z najbardziej intuicyjnych platform, na których możemy stworzyć nawet ogromny sklep internetowy.