Świat pozycjonowania jest niezwykle barwny i funkcjonuje w nim mnóstwo pojęć, z którymi mogliście wcześniej się nie spotkać. Nasz mały słownik pojęć SEO przygotowaliśmy specjalnie dla tych osób, które rozpoczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem lub chciałyby po prostu dowiedzieć się czegoś więcej o optymalizacji stron. Miłej lektury!

Alt – jest to odpowiednio skonstruowany opis grafiki, która znajduje się na danej stronie internetowej. Celem umieszczenia atrybutu ALT jest poprawienie widoczności strony – opis grafiki jest informacją dla robotów Google, które indeksują stronę. Atrybut Alt jest także najważniejszym elementem, jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie grafiki – ma on bardzo duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Kiedy tworzymy ALT, koniecznie należy umieścić w nim wybrane przez nas wcześniej frazy kluczowe. 

Anchor text – To nic innego, jak treść linka, który zamieszczamy w treści na stronie. Musi być on ulokowany pomiędzy znacznikiem otwierającym HTML a zamykającym. Potocznie anchor text jest nazywany także kotwicą. Anchor text widzimy w postaci odnośnika w danym tekście – odnośnik najczęściej zawiera frazę kluczową. 

Backlinks (BL) – Backlinks, tłumacząc dosłownie tę definicję, to nic innego, jak linki kierujące – czy też – w dosłownym tłumaczeniu – linki zwrotne. Ich głównym zadaniem jest przekierowanie do naszej strony, podnoszą także jej widoczność oraz wpływają na ilość wejść na nią. Umieszczane są one pod postacią anchor textu, a zatem można powiedzieć, że anchor text zawiera w sobie backlink. Inne nazwy stosowane dla backlinks to “linki przychodzące” lub “inbound links”. 

Black Hat SEO (BHS) – Najprościej rzecz ujmując, są to działania pozycjonerskie, które są sprzeczne z najwyższymi standardami jakości oraz wytycznymi specjalistów w dziedzinie pozycjonowania. Działania określane jako BHS mogą spowodować np. nałożenie filtrów na stronę lub zagrozić jej w inny sposób. Pozycjonowanie BHS jest też bardzo często niebezpieczne i nieetyczne. 

CMS – to skrót od angielskiego pojęcia Content Management System, co oznacza system dedykowany do zarządzania treścią. CMS służy przede wszystkim do budowy stron internetowych. Doskonale sprawdza się szczególnie w przypadku takich stron, na których pojawia się dużo informacji (aktualności, newsy, blog). Pozwala na stworzenie treści, która zostanie umieszczona na stronie oraz odpowiednie modyfikowanie tej treści. 

Content – najprościej rzecz ujmując, jest to treść, która znajduje się na stronie internetowej. Pojęcia tego używamy także do określenia treści publikowanych w social mediach.

Content Marketing – inaczej – marketing treści. To teksty publikowane na stronach internetowych oraz kanałach social media. Zadaniem content marketingu jest pozyskiwanie nowych odbiorców (klientów) oraz utrzymanie zainteresowania u już obecnych. Content marketing to jeden z elementów SEO. Przykładem content marketingu mogą być np. treści na blogach firmowych i stronach internetowych lub treści (w tym także reklamy), które publikowane są w social mediach. 

Copywriting – tworzenie treści z zakresu content marketingu. Copywriting polega na pisaniu w taki sposób, aby dana treść miała wartość nie tylko dla właściciela strony, na której taka treść jest opublikowana, ale przede wszystkim, aby była ona atrakcyjna dla odbiorcy (potencjalnego klienta). Copywriting to w dużej mierze tworzenie treści, które stanowią jeden z najważniejszych elementów SEO. 

Crawl budget – to budżet związany z indeksowaniem strony. W praktyce, oznacza on ilość podstron, które przynależą do danej domeny, a które są indeksowane przez wyszukiwarki. Pojęcia tego używamy także, aby określić czas oraz ilość zapytań, które twojej stronie zadawane są przez boty wyszukiwarek.

Disavow backlinks – narzędzie, które niezbędne jest do wyszukiwania niepożądanych przez nas linków, które kierują do naszej strony. Narzędzie to wykorzystuje się przede wszystkim do tego, aby eliminować linki, które działają szkodliwie na pozycję naszej strony w wyszukiwarkach. 

Duplicate Content – treści, które są powielane i publikowane w identycznej formie np. na dwóch różnych stronach różnych właścicieli. Innymi słowy, duplicate content, to przekopiowane treści, publikowane jako własne. W odniesieniu do tego pojęcia, zamiennie używa się słowa plagiat. Duplicate content to także działanie, które jest jednym z elementów Black Hat Seo. 

Featured Snippet – to fragmenty tekstu, które stanowią odpowiedź na wpisane w wyszukiwarkę zapytanie. Mogą być to definicje, porady lub inne treści, które zostaną przez wyszukiwarkę ocenione jako najbardziej trafne. Przykładem jest np. odpowiedź na pytanie, które wpiszemy do wyszukiwarki: Co to jest SEO? Pierwszym wynikiem, który nam się pojawi, będzie właśnie definicja tego pojęcia oraz jego dokładne wyjaśnienie. 

Google – najpopularniejsza z wyszukiwarek internetowych. 

Google Analytics (GA) – Narzędzie, które pozwala na dokładne monitorowanie ruchu na naszej stronie internetowej. Możemy sprawdzić za jego pomocą nie tylko to, ile w skali dnia, tygodnia czy miesiąca jest na naszą stronę unikalnych wejść, ale też kto ją odwiedza. GA pokazuje także dane dotyczące tego po jakim zapytaniu wpisanym w wyszukiwarkę, dany użytkownik wszedł na stronę. Ponadto, narzędzie to pokazuje czas, w którym nasza strona jest najczęściej odwiedzana, zbiera dane na temat tego, kto ją odwiedza oraz ile czasu przeciętny użytkownik spędził na stronie i w jakich jej obszarach poruszał się najczęściej. GA jest niezwykle przydatnym narzędziem, za pomocą którego jesteśmy w stanie bardzo dokładnie monitorować ruch na naszej stronie internetowej a na podstawie zgromadzonych danych, zaplanować publikację treści. 

Google Maps – internetowa wyszukiwarka lokalizacji. Pokazuje dokładne dane adresowe miejsca, którego szukamy oraz jego okolicy. Pozwala na wyznaczenie najkrótszej trasy, która pozwoli nam do danego miejsca dojechać. Obecnie Google Maps działają w podobny sposób, jak nawigacja samochodowa. 

Google Maps Listings – informacje, które należy podać, kiedy dodajemy daną lokalizację do Google Maps. Im więcej tych informacji podamy, tym dokładniejszy będzie wynik po wpisaniu w wyszukiwarkę. 

Google My Business (GMB) – to nic innego, jak stworzenie profilu firmy w wyszukiwarce Google. Kiedyś, taki profil tworzony był w aplikacji Moja Firma w Google. Usługa GMB jest całkowicie darmowa i pozwala kompleksowe zarządzanie profilami danej firmy oraz tym, co pokazuje się po wpisaniu konkretnego zapytania w wyszukiwarce. Dane na temat przedsiębiorstwa umieszczonego w GMB pojawiają się zarówno w wyszukiwarce, w Google Maps, jak również i w aplikacji mobilnej Google Maps. GMB jest niezwykle przydatne, jeśli chcemy pokazać jak największej ilości osób (potencjalnych klientów), gdzie dokładnie znajduje się nasza firma

Google News – wiadomości zarówno z kraju jak i ze świata, które pokazywane są przez wyszukiwarkę danemu użytkownikowi. Informacje te są dobrane na podstawie aktywności danego użytkownika w Sieci. Tym samym, jeśli najczęściej sprawdzamy strony związane np. z tematyką ekonomiczną, Google News, które zostaną dla nas wybrane, będą oscylować w tej właśnie tematyce. wiadomości te pochodzą z różnych stron internetowych. 

Google Search Console (GSC) – jest to bezpłatna usługa od Google, która pozwala na dokładne monitorowanie oraz analizowanie pozycji naszej strony internetowej w wyszukiwarce. Ponadto, GSC jest bardzo pomocne, jeśli chcemy skutecznie wyeliminować najróżniejsze problemy z naszą stroną – np. te związane z jej pozycją w wynikach wyszukiwania czy nieodpowiednią optymalizacją. 

Hashtag – to określenie na znak graficzny umieszczony na klawiaturze – #. Słowem hashtag określa się także słowa, które stanowią opis – np. w mediach społecznościowych, a które zostały poprzedzone (bez spacji), właśnie tym symbolem graficznym. Przykład tego jak wygląda hashtag: #pozycjonowanie.

Header – nagłówek, który stosowany jest w tekście opublikowanym na stronie internetowej (i nie tylko). Nagłówki odgrywają kluczową rolę w pozytywnej ocenie contentu przez wyszukiwarkę – tym lepszą, jeśli np. zawierają w sobie słowa kluczowe. Header pozwala także na stworzenie tekstu, który jest odpowiednio wyedytowany, jest przejrzysty i ma zachowaną strukturę. Nagłówki mogą mieć dodatkowo określenie numerem: np. H1, H2, H3 etc. Zależnie od ważności danego paragrafu stosuje się odpowiednie formatowanie (numer) nagłówka. To, co jest najważniejsze – będzie zawsze oznaczone jako H1. 

Keyword – to nic innego, jak słowo kluczowe, czyli takie, które jest najbliższym określeniem tematyki naszej strony. Słowa kluczowe dobierane są w odpowiedni sposób, na podstawie analizy konkurencji i przy wykorzystaniu odpowiednich do tego celu narzędzi, jak np. Google Keyword Planner. Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym, jest możliwe stworzenie wysokiej jakości contentu, który realnie podnosi widoczność naszej strony w naturalnych wynikach wyszukiwaniach. Skrupulatny dobór słów kluczowych, jest jednym z kluczowych elementów przygotowania strony do pozycjonowania. 

Keyword cannibalization – kanibalizacja słów kluczowych, czyli sytuacja, w której więcej niż jedna podstrona danej witryny internetowej jest dopasowana (zoptymalizowana) pod takie samo słowo kluczowe. Kanibalizacja słów kluczowych powoduje ogromne problemy związane z tym, aby utrzymać daną stronę internetową na wysokiej pozycji. To zjawisko jest także jednym z elementów Black Hat SEO. 

Landing page – dosłowne tłumaczenie tego pojęcia “strona lądowania”, w praktyce chodzi o docelową witrynę internetową. Głównym zadaniem landing page jest promowanie oraz sprzedaż danego produktu, usługi lub samej firmy. Użytkownik po wejściu na dobrze stworzony landing page, musi odczuć potrzebę zakupu danego produktu lub usługi, bądź też odwiedzenia sklepu.  

Local SEO – to inaczej pozycjonowanie lokalne. Jego głównym założeniem jest to, aby trafić do jak największej liczby unikalnych użytkowników, ale zamieszkujących konkretny obszar. Bardzo często, w przypadku local SEO, stosuje się frazy kluczowe związane z danym obszarem: np. nazwę miasta, województwa, czy miejscowości ościennych. Local SEO doskonale sprawdza się szczególnie w przypadku firm, które swoją działalnością obejmują bardzo konkretny obszar – np. danego województw i nie prowadzą działań na terenie całej Polski. 

Long-tail keywords – słowa kluczowe dobrane na tzw. długi ogon. W praktyce oznacza to umieszczanie konkretnych słów kluczowych oddzielonych pojedynczymi słowami. Przykład: czerwony mercedes klasy A. Słowem kluczowym jest tutaj mercedes klasy A, jednakże dodanie do frazy kluczowej określenia czerwony, pozwala na jeszcze bardziej precyzyjną responsywność po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce. Użytkownik, który wpisze w wyszukiwarkę słowa “czerwony mercedes”, także otrzyma wynik, który będzie zawierał wyżej wskazaną frazę long tail. Tego rodzaju słowa kluczowe pozwalają na pozyskanie większej ilości unikalnych użytkowników danej strony. 

Meta description – to nic innego jak opis strony, który widoczny jest w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnego zapytania. Meta description koniecznie powinno zawierać słowa kluczowe, które są dobrane do danej strony. Dzięki temu, wyszukiwarki mogą bardzo precyzyjnie wskazywać strony będące odpowiedzią na zapytania. Opis meta, powinien być przygotowany według konkretnego wzoru i zawierać określoną ilość znaków (nie więcej, jak 150 – 160). Słowa kluczowe w meta opisie, po wpisaniu w wyszukiwarkę Google, zostają pogrubione. 

Meta tag – to informacje meta, które umieszczane są w sekcji nagłówka danej strony lub dokumentu i są kluczowe, jeśli chodzi o ustalenie tytułu strony oraz jej tematyki. Do tworzenia meta tagów używa się słów kluczowych, które dodatkowo podnoszą widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Meta tagi są konstruowane przede wszystkim ze względu na wyszukiwarki, nie na użytkowników danej strony. 

Name, Address, Phone Number (NAP) – to inaczej wizytówka w Sieci. Zawiera ona podstawowe informacje na temat danej firmy lub prywatnego przedsiębiorstwa. Skrót NAP powstał od najważniejszych informacji, które w takiej wizytówce powinny być zawarte, czyli Imienia (name), Adresu (Address) oraz numeru telefonu (Phone number). 

Nofollow – to określenie, które jest używane do linków, które zdaniem specjalisty są niegodne zaufania, a znajdują się one na stronie. Umieszczenie takich linków na stronie jest szkodliwym działaniem, ponieważ wyszukiwarki nie będą ich oceniać pozytywnie. Linki nofollow są jednym z elementów działań określanych jako Black Hat SEO. 

Noindex – to wartość przypisywana meta tagowi. Stanowi ona, zaraz obok linków nofollow, jeden z najważniejszych czynników, które brane są pod uwagę przy indeksowaniu danej witryny internetowej. Z tego powodu, noindex jest kluczowym czynnikiem w działaniach SEO. To właśnie ten wskaźnik decyduje o tym, czy dana strona ma być pokazywana użytkownikom w odpowiedzi na wpisane przez nich zapytanie, czy też nie. 

Off-page SEO –  to zespół działań, które prowadzone są poza daną witryną internetową a które mają realny wpływ na SEO. Do działań z zakresu off-page SEO zalicza się przede wszystkim pozyskiwanie wartościowych linków, które mają za zadanie wygenerować jak największy ruch na naszej stronie. Mowa tutaj zarówno o linkowaniu wewnętrznym (w obrębie jednej witryny), jak i zewnętrznym (umieszczanie linków prowadzących do naszej strony na innych, dobrych pod względem jakości, stronach).

On-page SEO – to zespół działań związanych z pozycjonowaniem danej strony internetowej, które prowadzone są w obrębie danej strony. Działania on-page seo, dotyczą zarówno odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem fraz kluczowych, ale też i tego, jakie treści się na danej stronie znajdą. W działania on-page seo wlicza się także optymalizację grafik i zdjęć, które znajdują się na danej stronie. 

Organic traffic – ruch organiczny na danej stronie, czyli taki, który nie jest wynikiem działania np. płatnych reklam. Ruch organiczny jest generowany głównie dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym oraz atrakcyjnemu contentowi. Strona internetowa, która jest dobrze zoptymalizowana pod kątem fraz kluczowych oraz contentu, będzie generowała znacznie większy ruch organiczny, aniżeli taka, która nie jest pod tym kątem zoptymalizowana. Ruch organiczny także wpływa na atrakcyjność danej strony oraz jej ocenę w wyszukiwarkach – strony o dużym ruchu organicznym, są pokazywane w wyszukiwarkach wyżej, aniżeli te, które charakteryzuje mały ruch. 

PageRank – to system, który został stworzony na potrzeby nadania stronom określonej wartości. Wartość ta jest przyznawana na podstawie oceny strony pod kątem atrakcyjności dla użytkowników. Im wyższy jest wskaźnik PageRank, tym lepiej dla naszej strony. W tej chwili szefowie Google zarzekają się, że algorytm PR już nie funkcjonuje od lat.  

Search Engine Marketing (SEM) – to szereg działań marketingowych, które prowadzone są przede wszystkim w wyszukiwarkach. Głównym celem tychże działań, jest podniesienie widoczności naszej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz w tych wyszukiwaniach, które są określane jako płatne (reklamy). SEM wykonuje się przede wszystkim za pomocą odpowiednio dobranych słów kluczowych, które są używane przez użytkowników Sieci w czasie szukania konkretnych informacji na dany temat.

Search Engine Optimization (SEO) – szereg działań związanych z osiągnięciem jak najwyższej pozycji danej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Działania te obejmują zarówno stworzenie samej strony, jak również i dobór słów kluczowych, które na takiej stronie zostaną umieszczone. SEO to także optymalizacja strony w taki sposób, aby jej czas ładowania był jak najkrótszy. Do działań SEO zaliczamy m.in: optymalizację strony pod kątem fraz kluczowych, tworzenie contentu, który zawiera frazy kluczowe, pozyskiwanie dobrych linków, które będą kierować ruch na naszą stronę internetową, a także szeroko zakrojone działania w social mediach, mające na celu promowanie naszej witryny internetowej. Efektem prawidłowo wykonanego SEO, jest wysoka pozycja w naturalnych wynikach wyszukiwania naszej strony internetowej – np. po wpisaniu przez użytkownika zapytania, które zawiera słowo kluczowe. 

Search Engine Results Page (SERP) – to miejsce, w którym są dostępne wyniki wyszukiwania po wpisaniu konkretnego hasła – zawierającego słowo lub słowa kluczowe. W wyszukiwarce Google, mamy do czynienia z dwoma rodzajami SERP: organicznym i płatnym. W tym pierwszym pokazują się tylko te strony, które są odpowiedzią na daną frazę kluczową ale nie są płatnymi reklamami. SERP, który pokazuje płatne wyniki, to najczęściej lista reklam PPC (Pay Per Click). 

Search Experience Optimization (SXO) – To proces optymalizacji doświadczeń użytkownika danej strony internetowej. Głównym celem SXO jest wygenerowanie jak najwyższego współczynnika konwersji za pomocą zaprojektowania oraz optymalizacji danej witryny internetowej do potrzeb odwiedzających ją użytkowników. 

Sitemaps – tzw. mapy strony, która ma formę pliku w formacie XML lub HTML.  Stanowi on realną zawartość strony oraz przynależnych do niej podstron, które tworzą jedną witrynę. Sitemaps to tak naprawdę zbiór linków, które określają zawartość danej witryny internetowej. 

SSL – certyfikat bezpieczeństwa, jest to płatna usługa. Instalacja certyfikatu jest bardzo przydatna w działaniach SEO. Strony, które posiadają zainstalowany certyfikat SSL, automatycznie są oceniane przez wyszukiwarki jako bezpieczne. Stronę, która posiada taki certyfikat rozpoznamy po ikonie zielonej kłódki, która pojawi się zaraz na początku adresu url oraz początku adresu strony rozpoczynającym się od “https”. Certyfikat ten pozwala też na zachowanie poufności przesyłanych danych przez internet. 

User Experience (UX) – szereg działań, które mają za zadanie sprawdzenie “wrażeń użytkownika” – jego doświadczenia, w czasie wizyty na danej stronie. To działania związane przede wszystkim z tym, aby strona była jak najbardziej intuicyjna w obsłudze, a zatem dopasowanie odpowiedniego menu, czy mapy strony, ale też i działania obejmujące kwestie związane z samym wyglądem danej witryny. UX jest wykonywane przez testerów, którzy sprawdzają także to, jak strona wygląda na najróżniejszych urządzeniach – od desktopu, poprzez telefon komórkowy czy tablet. Odpowiednie dopasowanie strony do urządzenia, na którym jest ona przeglądana, to bardzo ważny aspekt działań związanych z pozyskiwaniem nowych, unikalnych użytkowników – a co za tym idzie, także i klientów. 

WordPress – obecnie jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia stron internetowych. Pierwotnie został on stworzony na potrzeby blogów, jednakże obecnie jest wykorzystywany także do budowy landing page czy stron firmowych. WordPress jest darmowym systemem, jednakże z możliwością korzystania z wersji premium. Pozwala on nie tylko na stworzenie strony w zasadzie od zera, ale też i na bardzo intuicyjne zarządzanie nią. System WordPress jest współcześnie najczęściej wybieranym przez użytkowników do budowania stron, które mają być w przyszłości pozycjonowane.